I måndags fick vi tillbaka våra pigga, glada elever (era pigga glada barn) efter ett väl värt och välbehövligt lov. Många verkar ha läst mycket och det är vi förstås glada för.
Den här veckan har vi fortsatt med en del arbetsområden och påbörjat några nya. I matten närmar det sig diagnos om multiplikation och division. I SO har vi börjat med samhällkunskap: Lag och rätt. I engelskan fortsätter vi lära oss med hjälp av de engelsktalande ungdomarna i läroboken.
Nu på tisdag den 13 november är det studiedag, vilket innebär att alla elever är lediga. Skolpersonal kommer den här dagen att få fortbildning av Novahuset om förståelse för barns utsatthet samt hur man kan arbeta förebyggande och stödjande mot sexuella övergrepp och ohälsa. Vi kommer också att göra en sista planering inför värdegrundsdagen.
Värdegrundsdagen som ju genomförs dagen efter, onsdagen den 14e. Mer info om den finns i ett eget inlägg här i bloggen, men jag vill flagga lite extra för att barnen den här dagen slutar lite tidigare, kl. 13.00!
Det är också dags att avsluta arbetet med kapitel 2 om multiplikation och division i matteboken. Det gör vi genom ett diagnostest på torsdag. Till dess behöver man vara klar till och med delkapitel 2.7 och det är bra om man hunnit repetera genom också göra de blandade uppgifterna på s. 93-95. Vid träning inför diagnos är det bra att titta lite extra på sammanfattningen på s. 92 och s. 96. Givetvis är multiplikationstabellerna centrala i arbetet!
Eftersom några frågat vill jag också förtydliga lite om arbetsgången med delkapitlen i matteboken! Varje kapitel i boken är uppdelat i delkapitel, t.ex. 2.1, 2.2, 2.3 och så vidare. Varje delkapitel är uppdelat i tre steg, steg ETT, TVÅ och TRE. Inför varje delkapitel gör eleven en bedömning om man ska börja på steg ett eller två. Steg ett om man känner sig osäker, steg två om man känner sig säkrare. Sedan gör man tio uppgifter på delkapitlet. Gör man till exempel sex uppgifter på steg två och fyra uppgifter på steg tre så är man klar med delkapitlet. Det måste inte vara uppgifter i en följd och behöver man stöd med att välja uppgifter så går det bra att be om hjälp. Det händer också att jag som lärare styr elevens val om jag tycker den valt för lätta eller svåra uppgifter. Om man vill träna extra hemma så går det bra att göra fler uppgifter, men grunden är tio uppgifter på varje delkapitel. Jag hoppas det blev lite tydligare hur vi tänker!
Ha en skön helg!
//Pierre
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar